Gambija

Gambija ir mazākā Āfrikas kontinenta valsts, kura zināma ikvienam latvietim, kā bijusī Kurzemes hercogistes kolonija. Mums tik divas kolonijas bijušas – Tobāgo un Gambija. Nav iespējams labāks pamatojums, lai apceļotu šīs divas teritorijas. 1651.gadā pirmais kurzemnieku kuģis “Valzivs” piestāja Gambijas krastos un James island jeb Kunta Kinteh ir tiešākais apliecinājums šim vēsturiskajam faktam. Sastaptais andelētājs Albadarr ciematā (senā kurzemnieku apmetnes vieta un, iespējams, tur esošā baznīciņa reiz būvēta ar baltajām, kurzemnieku rokām), par Latvijas vārda saistību ar salu ir informēts. Pēc atbildes, ka esam no Latvijas, tūlīt seko atbilde, “you build the island”. Oh, yes!

IMG_2216

Albadarr ciemats

Gambijas valsts ir izvietojusies nelielā, zemes strēlē, ieskaujot Gambijas upi, bet tās lielais kaimiņš Senegāle apskāvusi to no visām pusēm. Šāda situācijas radusies, jo Senegāle ir bijusī Francijas kolonija, bet Gambija – Anglijas. Tā baltie pielikuši atkal savu roku, pie pasaules kartes izveides. Gambijas upe, šo Rietumāfrikas valsti, padara zaļu un bagātīgu ar putnu sugām, tādēļ iecienīts ornatologu galamērķis. Herberta Cukura grāmatā “Mans lidojums uz Gambiju”, aprakstītos dzīvniekus, mūsdienu Gambijā neatradīsiet, tik pa kādai čūskai, vilkam un nīlzirgam. Tādēļ Gambija nebūs pareizais galamērķis, lai dotos safarī izbraucienos un sastaptu savvaļas zvērus, protams, izņemot pērtiķus. Gambijā jāķer Āfrikas gars!

Viens no galvenajiem Gambijas ienākums ir tūrisma industrija. Jūs jau noprotiet, liela daļa valsts iedzīvotāju pārtiek no tūristiem. Protams, ir pozitīvā puse, jo gambieši apzinās ārzemnieku vērtību, tādēļ neko ļaunu nedarīs un ir pārmērīgi draudzīgi. Monētas otrajā pusē, gambieši eiropiešus uztver, kā staigājošas naudas zīmes un negaidot, Āfrikas cenas ir izaugušas augstākas nekā Latvijā. Pat par sarunu tiek pieprasīts “tip”! Takša cenas tūristiem, var sasniegt Latvijas līmeni, tādēļ svarīgākais ieteikums, būt modriem! Nevainot gambiešus, šī valsts ir perfekts piemērs, ko izdara tūrisma industrija, jo, galvenokārt, tūristi Gambijā ierodas ar tūroperatora piedāvātajām ceļojuma pakām un maksā “pa labi un pa kreisi”, UK vai Dānijas cenās.

59b3ae49-6f96-492c-bbc0-83b5bbf9a47a

Valsts nozīmes ceļš

Cenas. Gambieši lielu klāstu pārtikas produktus importē, tādēļ cenas ievestajiem produktiem mēdz būt kā Eiropā. Turpretī, pašu audzēti ir zemesrieksti (viens no eksporta produktiem), kā arī zivis, novembrī bija arbūzu sezona, cena ap 2Eur gabalā un baobaba augļi, kurus izdevās pārtikas veikalā iegādāties.  Degvielas cena apmēram 52-53D (tātad ap 1Eur) litrā. Vidējā alga Gambijā ir 2500D-3000D (ap 60Eur), šo ir vērts paturēt prātā, kad sastopaties ar tūristu cenām.

Valūta. Maiņas punkti ir koncentrēti tūristu zonās – kur blīvāk izvietotas viesnīcas. Valūtas kurss apmēram 1Eur = 55 Gambijas dalasi, 1$ = 51 Gambijas dalasa. Secinājums, izdevīgāk ir mainīt dollārus. Norēķināties ar karti, neizdevās nevienu reizi, tikai viesnīcā. ATM bankomāti tūristu zonā sastopami, kā arī modernajos benzīntankos, bet ārpus šīm teritorijām būs sarežģīti vai pat neiespējami.

IMG_2118

Termīdu māja

Transports. Pastāv trīs pārvietošanās iespējas pa Gambiju – autobuss; vietējais taxis (dzeltens); tūristu taxis (zaļš). Diemžēl, neizdevās izmēģināt autobusu kustību, bet ieguvām plašu pieredzi ar takšiem. Teorētiski dzeltenais taxis ir vietējais pēc “shared” principa (vairāki pasažieri, vienā maršrutā). Zaļais taxis ir tūristu un cenas nesamērīgi augstas. Realitātē, arī dzeltenais taxis ieraugot tūristu, kļūst par “dārgo taxi”. Tādēļ pārvietošanās ar takšiem ir komplicēta, pienāk brīdis, kad izlem iet ar kājām, jo esi nogurusi no takšu tirgošanās. “Good price”, ko gandrīz katrs taxists nosauks, ir sadārdzināta! Šeit atradīsiet “it kā” oficiālās takšu cenas  Pierakstīšu pāris cenas, kuras mēs samaksājām un pārmaksājām. Lidosta – Kotu 700D (tātad apmēram 13Eur par 19km maršrutu), Kotu – Crocodile pool 100D, Bakau – Banjul Albert market 300D, Banjul – Koto 300D. Par īsu pārbraucienu ar “shared” taksi no cilvēka 8D, tikmēr tūristu taxis prasīja no 50-200D. Protams, ar laiku pārvietošanās princips tika atšifrēts detaļās, jāiziet uz galvenās ielas, jāķer dzeltenais taksis, kurā jau ir pasažieri un, pirms kāpšanas automašīnā, jāvienojas par cenu. Nerādīt, cik patiesi Jums ir naudas, jo izvelkot 1$ banknoti, taxistam galva sagriezās.

11e2479e-5034-4f04-84a2-be59c1219024

Pagānisma elementi

Lai nezīmētu tik tumšas krāsās, reiz braucot ar vietējo taxi, šoferis atgrieza 5D, jo, pēc vietējo cenas, par daudz samaksāts. Ir arī labi un nesavtīgi cilvēki!

Izprašņājot taksistus, nonācām pie secinājuma, kas veido šādas Gambijas pasažieru pārvadājuma cenas. Taxistam iespējams ir tik viens brauciens (40 minūtes) dienā un par šo maksu jāuztur visa ģimene. Viņi gaidīs, kad “izkritīs lielais džekpots”, nevis pa samerīgu maksu izbrauks desmit reizes. Šī informācija palīdz izprast gambiešu dzīves filozofiju un labāk sagatavoties ceļojumam.

Auto īre. Mēs izvēlējāmies eiropiešu ģimenes, īres kompāniju Kotu Rent a car Gambia . Ja plānojat apceļot arī Gambijas ziemeļus, noteikti izvēlaties 4×4 auto, jo iezīmētie ceļi kartē var kļūt par bezceļiem. Auto īre 56Eur dienā + 400$ depozīts, 75km dienā ir bez maksas un tad katrs nākamais km 9D. Vislabākās atsauksmes un šis bija milzīgs atvieglojums Gambijas iepazīšanas tūrē.

Nakšņošana. Pētot naktsmītnes, atskārtīsiet, ka Ziemeļgambijā nav viesnīcu un galvenā nakstmītņu koncentrēšanās ir pie okeāna ar pāris izņēmumiem valsts vidienē (viens no ieteikumiem Bintang Bolon Lodge).  Ja arī Jūs esat ekonomiskie ceļotāji un gatavi pārnakšņoti novecojušā, bet viesmīlīgā viesnīcā pie okeāna ar apsargātu un sakārtotu pludmali, ar brokastīm un sakoptu baseinu par 36Eur naktī, tad iesakām Palm Beach Hotel  Kotu.

Vīza. Pārbaudot Latvijas Konsulāro informāciju mulsina, Gambijas iztrūkums bez vīzu sarakstā. Turpretī, lapā access Gambia minēts, ka Latvijas pilsoņiem nav nepieciešama vīza. Tātad iebraucot 2019.gada novembrī vīzu nevajadzēja, kā arī nepieprasīja (arī neatradu, ka būtu nepieciešams) obligātas vakcīnas, kas ļautu iebraukt Gambijas valstī. Izbraucot no valsts, nav samaksas, uzgāju dažādu informāciju un, iespējams, izbraukšanas nodoklis, ir jau ierēķināts avio biļetē. Pase rokās un uz priekšu, iepazīt Gambiju! Toties, ja plānojat ceļot arī uz Senegāli (kā bijām domājuši mēs) ir nepieciešama dzeltenā drudža vakcīnas pase, lai tūristus ielaistu valstī. Viens no ceļotājiem nebija vakcinējies un vairāki avoti apgalvoja, ka obligāti nepieciešams, tādēļ pārplānojām ceļojuma maršrutu. Ja Jums ir informācija, no pieredzes par Senegāles šķērsošanu un dzeltenā drudža vakcīnu, lūdzu atstājiet komentāru.

Reliģija. Vairāk kā 90% valsts iedzīvotāji ir musulmaņi, bet ar pagānisma un āfrikāņu tradīciju piekopšanu. Proti, sievietes pārsvarā ir ģērbtas tradicionālos āfrikāņu tērpos, kas izceļas ar ekstravaganci. Ģērbšanās ierobežojumi nemanījām, nedēļu garajā ceļojumā, tik pāris mošejas sastapām.

Banjul

Arch 22 – ir Banjul simbols, 36 metrus augsta arka par godu 1994.gada militārajam apvērsumam. Ja brauksiet uz Banjul, to noteikti pamanīsiet, arkā varot uzkāpt un esot pat neliels muzejs.

Albert Market – tas tik bija tirgus! Smaku un krāsu sajaukums. Kaltēto zivju kalni ar savu specifisko smaržu, pārņēma vai visu tirgu. Noteikti, noteikti dodaties uz Albert Market!

Old Town – ir viena iela Ma Cumba Jallow ar ēkām no kolonijas laikiem, bet nekas par šīs ielas vēsturisko nozīmīgumu neliecināja.

Protams uz Gambiju nedodas objektus lūkot, bet ķert Āfrikas garu. Viss spilgtākais un kultūras bagātākais piedzīvojums bija Gambijas upes šķērsošana. Tātad Banjul ir osta ar prāmja kustību, lai nokļūtu upes otrā krastā Barra, Ziemeļgambijā (North Bank). Kārtības šeit nav, var sanākt gaidīt prāmi 5 minūtes un var būt arī 2 dienas. Mums sanāca 2 stundas, bet tik tādēļ, ka atradām izpalīdzīgu puisi (ostas darbinieku), kas mūs “iebīdīja” rindas priekšā. (Joprojām sūtu savus karmas punktus Elvinam. Tas tik pierāda, ka pasaulē ir labi cilvēki!) 4×4 automašīnas pārcelšana izmaksāja 600D un pasažiera biļete 25D. Biļetes pārbaudīja nobraucot no prāmja Barra pusē. Kase atrodas pirms iebraukšanas ostas teritorijā, mazs necils lodziņš kreisajā pusē kaktā (tikai pieredzot, var nojaust šī fakta svarīgumu).

Atpakaļ ceļā devāmies pār jaunuzbūvētu tiltu Senegambia (sākotnēji google map pat neuzrādija šo tiltu), kas ir apmēram 120km no Barra. Tilta šķērsošana ir par maksu 100D un pāris minūtēs jau bijām upes otrā pusē.

Bijilo Forest Park jeb Monkey park ir neliels, 51ha dabas rezervāts, kur sastapsiet pieradinātus pērtiķus, par to samaksājot ieejas maksu 150D. Ir jāņem gids, kuram pēc ekskursijas jādod, “tips”, vismaz 200D. Pēc diskusijas, protams, atļāva apmeklēt parku bez gida. Takas ir iezīmētas un pavadoņa pakalpojumi nav nepieciešami (nav iespējams apmaldīties). Saņēmām pārmetumus, ka nebarojam pērtiķus, pēc argumenta, ka tā pērtiķi zaudē prasmes pastāvīgi dzīvot savvaļā, neizprata, ko mēs ar to vēlamies pateikt. Atrodas tik 5km no Kotu, uz dienvidiem.

Katchikally Crocodile pool – parkā atradīsiet Nīlas krokodīlus. Esot svētā vieta gambiešiem, jo krokodils simbolizē auglības spēku Gambijā un šeit ierodas sievietes, kam rodas sarežģījumi ieņemt bērniņu. Lai gan krokodīlu baseini ir samērā mazi, papildus izvietoti nelieli stendi par gambiešu vēsturi un kultūru.  Ieejas maksa D100, apmēram 5km no Kotu uz Banjul pusi.

Abuko dabas rezervāts – šajā dabas rezervātā atrodas dzīvnieki, kam nepieciešama rehabilitācija. Tā vismaz tiek apgalvots, bet neradās pārliecība par to. Atrodas 11km attālumā no Kotu, ieejas maksa 35D. Protams, atkal tiek piedāvāts gids par papildu samaksu, bet arī šeit takas ir apzīmētas un atradīsiet dzīvnieku voljērus pašu spēkiem.

Pludmales, vienas no ieteiktajām pludmalē atrodas tūristu zonā. Kololi pludmales lokācija ir pie pērtiķu parka, kas savijas ar Kotu pludmali. Šīs ir smilšainas pludmales okeāna krastā, kur ēnu var meklēt zem palmām, ainaviski skaisti. Cape point pludamle atrodas Bakau ziemeļos, lai gan arī šeit atrodas viesnīcu zona, bet esot iecienīta arī starp vietējējiem. Lai gan visas pludmales vakaros pārvēršas par sporta laukumu, kur trenējas vietējie jaunieši, pārīši bauda saulrietu un tūristi, ar aizrautību skatās futbola spēles TĀDĀ līmenī, ka Latvijas izlase nobāl.

GUNJUR

Lielākais Gambijas zvejnieku ciemats un iespaidīgs, ar krāsaino laivu pludmali, kas sapinušās starp zvejnieku tīkliem un zivju smaku. Šī vieta, manuprāt, raksturo Gambiju. Protams, tūristu autobusus šeit neatradīsiet! Ir velme fotogrāfēt gambiešus un viņu sadzīvi. Gunjur sastaptais zvejnieks informē, ka gambiešiem netīk, ja viņus fotogrāfē (patiesi, vairāks reizes saņēmu aizrādījumus), izņemot, ja stāv blakus gambietis (Banjul osta lieliski apliecināja šo faktu). Lai sasniegtu Gunjur, devāmies ar īrēto auto, bet ceļvedī ir aprakstīts, ka iespējams nokļūt ar autobusu.

KUNTA KINTEH sala

Jeb Fort James (tā dēvējot Jēkabu) ir cēluši Kurzemes hercogistes ļaudis un šeit saimniekojuši gan briti, gan franči, gan nīderlandieši, gan pirāti. 17.gs. šis bijis svarīgs tirošanās punkts un kuģu piestātne. Uz salu var nokļūt ar vietējo laivu no Albadarr ciema, pastāv hipotēze, ka ciems ir Kurzemes hercogistes apmetnes vieta. James sala ietilpa tumšādaino vergu tirdzniecības ķēdē. 1829.gadā sala tika pamesta un Gambijas ūdeņi to palēnām apņem.

KUNTA KINTEH

KUNTA KINTEH sala jeb Fort James

Senegambian stone circles – atrodas ziemeļos Gambijas upei (North Bank), aiz Senegambia bridge. Akmens apļi un ar tiem saistītie apbedījuma pilskalni izveidoti vairāk nekā 1500 gadu ritumā. Mūsu ceļojumā, tumsa jau tuvojās un nakts mājas vēl neatradām, tadēļ izlaidām šo, UNESCO saraksta, apskates objektu.

Fathala Wildlife reserve – atrodas jau Senegālē, 5km no Gambijas robežas, Karang un ir populārs tūristu apskates objekts. Diemžēl dzetenā drudža vakcīnas neesamība, neļāva doties uz šo vietu (lasīt rinkopu par vīzām). Rezervāts populārs, jo var sastapt atilopju sugu, kas ir lielākā pasaulē un atrodamas tik trīs vietās uz zemeslodes, kā arī iespējamas pasataigas ar lauvām.

Kotu, Gambia

Kotu pludmales ainaudmale

BUDŽETS

Turpmāk, aprakstīšu ceļojuma izmaksu pozīcijas, jo lasītāji bieži interesējas par finansēm. Šis ceļojums izmaksāja ap 600Eur uz cilvēka, dalot izdevumus uz divām personām. Kad sasniegšu “60” apceļotas valstis, taps “nežēlīgs” jubilejas raksts par tūrismu un ceļotāju paradumiem.

Viesnīca pie okeāna, 7 naktis vienai personai (dalot numuriņu uz divi) 126Eur; + 3.50Eur veļas mazgāšana (tieši tādēļ esam atteikušies no nododamās bagāžas, jo izmazgāt drēbes ir lētāk un ērtāk. Esam to darījuši visos pasaules kontinentos, izņemot Austrāliju, jo vēl nav tur būts); + 10Eur vēlais check out, jo lidmašīna izlidoja 22:00, kas nodrošināja palikšanu numuriņā līdz plkst. 18:00, vēlējāmies Gambiju pamest ar komfortu.

Aviobiļetes:

  • Lidojums Kopenhāgena – Banjul turp un atpakaļ, bez bagāžas un bez ēdināšanas ar Ving (jeb bijušo Thomas Cook) 180Eur. Izmantoju jau otro reizi “Sista minuten” (pēdējās minūtes) piedāvājumus Ving portālā, jo cenas var sagaidīt ļoti draudzīgas un pastāv iespēja sakombinēt, ekonosmisku lidojumu uz/no Stokholmas vai Kopenhāgenas. “Pēdējās minūtes” piedāvājums ir pat divas nedēļas iepriekš, ar šādu laika intervālu, iegādājos aviobiļetes gan uz Gambiju, gan uz Jamaiku. Vienīgā aizķeršanās, ka norēķināties var tikai ar skandināvijas karti. Neesmu atšifrējusi, kādēļ ir šāds nosacījums. Kā tad tieku pie biļetēm? Piezvanu uz Ving kontakttālruni, norezervēju ceļojumu. Tās dienas laikā ir jāveic maksājums, ko mans dārgais draugs Edīte no Dānijas izdara (atkal jau sūtu savus karmas punktus). Jā, ir komplicēti, bet ceļojot saredzi iespējas, nevis šķēršļus! Viennozīmīgi, došos vēl kādā pēdējā brīža ceļojumā ar ving, jo, piemēram, uz Aruba (Karību jūras sala) aviobiļete var sasniegt pat 220Eur!
  • Aviobiļete Rīga – Kopenhāgena vienā virzienā, bez bagāžas, 41.42Eur ar norwegian.
  • Aviobiļete Kopenhāgena – Rīga vienā virzienā, bez bagāžas, 48.99Eur ar airbaltic.

Auto īre uz 48h, 4×4 transportlīdzeklis izmaksāja no cilvēka 80Eur. Kā arī prāmis Banjul-Barra un tilts pār Gambijas upi 8Eur. Apskates objekti 5Eur. Ēšana un pārtikas pirkumi ap 100Eur uz cilvēka (nav jau daudz ko pirkt un garšīgākais ir auksts ūdens par 0.27 centiem).

Šī ir bijusi mana pirmā, īstās Āfrikas zeme un esmu pateicīga, ka sāku ar mazāko un drošo valsti – Gambiju. Lieki piebilst, ka gaisa temperatūra saglabājās ap 35C novembrī un okeāna ūdens kā piens. Ja nav būts Āfrikā (Ziemeļāfrikas arābu valstis neietilpst šajā kategorijā) un varat noķert aviobiļeti par samērīgu cenu, dodaties! Ja jau H.Cukurs varēja sasniegt Gambiju, arī Jums tas izdosies!

Šeit būs karte, lai apjaustu objektu izvietojumu un iedvesmos Jūs doties uz Gambiju! Tā ir daudz tuvāk, nekā spējat iedomāties!

Noderēja bloga raksts? Tev ir iespēja uzsaukt man tēju/kafiju ar aplikāciju https://www.buymeacoffee.com/celotajs un padarīt mani super priecīgu.

Gambijas karte

4 domas par “Gambija

    • pasaulescelotajs saka:
      pasaulescelotajs's avatar

      Paldies! Pasaulē ir tik daudz vietu, ko apskatīt un katra unikāla (ja vien mēs spējam atslēgt prātu salīdzināt) 🙂 Jāgaida 2020.gads, nez kur aiznesīs! 🙂

      Publicējis 1 person

Leave a reply to Uldis Atcelt atbildi